Loading

De gemeente Den Haag ondersteunt allerlei initiatieven om de zelfredzaamheid en het welzijn van haar burgers te vergoten. Alleen worden deze initiatieven niet goed gevonden door de doelgroep. Met ‘zoek het uit’ (denk hierbij een Haags accent) maken we het aanbod voor iedereen zichtbaar en op een verrassende, speelse manier doorzoekbaar.

Reactie op het prototype: Wat zou het goed zijn als al deze dingen echt bestaan.

Onze onderzoeker: Maar mevrouw, al deze dingen bestaan echt!

VAN VRAAGGESTUURD NAAR AANBODGESTUURD

Het aanbod van de gemeente Den Haag is online goed te vinden. Tenminste, als je weet waar je naar zoekt. Het probleem is alleen dat de meeste mensen die in de doelgroep van deze activiteiten vallen niet precies weten waar ze naar op zoek zijn. Aangezien ze niet afweten van het bestaan van deze initiatieven en er daarom nooit naar zullen zoeken. Bij het hulpaanbod van de gemeente zullen ze niet snel kijken, want zowel Hagenaars als Hagenezen zijn trots.

Uitspraak van een 80-jarige deelnemer aan het doelgroeponderzoek: Hulp, dat heb ik toch niet nodig! Mijn buurvrouw ja die wel, die is oud, maar ik niet hoor. Al zou ik best wel eens wat gezelligs met iemand willen doen, maar ik weet niet zo goed wat dan.

De kernstrategie voor zoek-het-uit bestaat uit het laten ‘bladeren’ door het aanbod. Aanvankelijk met een Tinder-achtige interactie, maar na uitvoerig testen bleek dit toch te veel ‘hocus pocus’ voor de doelgroep. Er kwamen te weinig relevante activiteiten voorbij en het was voor de doelgroep moeilijk te volgen wat er op het scherm gebeurde. Daarom hebben we er een ‘slimme machine’ van gemaakt die steeds drie nieuwe kaarten ‘uitprint’ om te bekijken. Zit er iets interessants bij? Dan stop je m in de brievenbus voor jezelf of een ander en wordt er een e-mail verstuurd om de activiteit makkelijk terug te vinden.

Verken zelf het aanbod op www.zoekhetuitdenhaag.nl

Mijn bijdrage aan dit project:

  • Strategie
  • Concept (pitch)
  • Aansturing doelgroeponderzoek
  • Aansturing UX design
Top