Loading

In de game onderzoekt een speler een echt gebeurd ongeluk en gaat hij op zoek naar wat er anders had gekund. Hierdoor zien ze het resultaat dat je met een ingreep kunt bereiken. De game is een onderdeel van een veranderingsprogramma van ProRail, waarin een pro-actieve cultuur op het gebied van veiligheid (dat wil zeggen elkaar aanspreken op mogelijke risico’s) wordt gestimuleerd.

Het moet wel echt binnenkomen

ProRailers zijn stoere mannen en vrouwen. Vakmensen met vaak vele jaren ervaring. Kortom: Niet het makkelijkste publiek om gedragsverandering te realiseren. Samen met de doelgroep hebben we concepten ontwikkeld en gekeken wat er nodig was om echt ‘binnen te komen’.

Input uit een cocreatie-sessie: Het is belangrijk dat het om echte incidenten gaat. Als het alleen een verhaaltje is, let niemand op.

We zijn daarom gaan werken met waargebeurde scenario’s. Om nog iets meer impact te maken hebben we bij elk scenario een betrokkenen gevraagd een testimonial af te geven. Eerlijk is eerlijk, dit idee heb ik ‘geleend’ van de steengoeie serie ‘Band of brothers’ (elke aflevering begint met een veteraan aan het woord), maar het werkt supergoed.

Reactie bij een playtest: Doordat je start meteen echte collega die een verhaal uit het hart vertelt, zit je meteen op scherp.

Resultaat

613 spelers zijn met individueel of in teams aan het spelen. Het spel kent een 80 % penetratie binnen de doelgroep. Een speelsessie duurt gemiddeld 1 uur. Gemiddeld speelt een speler 5 sessies. 20% heeft alle levels in de game op 100% uitgespeeld. Na het spelen kennen de spelers het incident door en door en volgt een groepsdiscussie over veiligheid in de eigen projecten.

Je kunt zelf de tutorial spelen lifesaversgame.nl

Mijn bijdrage aan dit project:

  • doelgroeponderzoek
  • strategie
  • concept (co-creatie met de doelgroep)
  • schrijven scenario’s
  • begeleiden klankbordgroep & stuurgroep sessies
Top