Loading

Iemand met een depressie die net bij de behandelaar vandaan komt zit vaak vol goede voornemens. Maar als het er dan echt op aankomt, lukt het toch vaak niet om de in-therapiegeleerde-methode toe te passen. De VR omgeving ‘Lunchroom Zondag’ is gemaakt om onder toeziend oog van de therapeut te oefenen met nieuwe en spannende situaties. Een soort ‘droogzwemmen’, waarbij de therapeut kan observeren waar je het moeilijk krijgt en daarop in kan spelen. Niet praten over wat je na de sessie anders gaat doen, maar het gewoon meteen doen!

Maximaal emoties uitlokken met gezichtloze personages

In Lunchroom Zondag was het onze missie om de gebruiker te verleiden in een negatieve ‘denkfout’ terecht te komen. We lieten de doelgroep allerlei situaties meemaken die zowel negatief als positief uitgelegd kunnen worden. Daarbij was het belangrijk om de client emotioneel te raken. We hebben geëxperimenteerd met diverse visuele stijlen (van links naar  rechts: realistisch, cartoony en abstract), waarbij we ontdekten dat hoe minder details we lieten zien, des te meer de fantasie van de client ‘op hol sloeg’.

Screen Shot 2018-08-06 at 19.52.52

Uiteindelijk zijn we zelfs voor een versie gegaan zonder gezichten. Waarom? Omdat op deze manier elke vorm van interpretatie in het hoofd van de client plaatsvindt. Onderstaande reactie op het prototype zonder gezichten spreekt boekdelen.

Een van de testers zegt bij aanvang: “Ze hebben helemaal geen gezichten”. Nadat het haar niet lukt om de kaarsjes aan te steken en de therapeut vraagt wat ze denkt zegt ze “Iedereen kijkt naar me”. “Ze vinden me een sukkel”.

Bij zo’n negatieve gedachte (of ‘denkfout’ zoals het in therapeutenjargon heet) vraagt de therapeut aan de client om een alternatieve gedachte te verzinnen. Wat zouden mensen nog meer kunnen denken? Misschien ‘wat zielig dat het niet lukt’ of ‘zal ik haar gaan helpen’ of ‘wat heeft ze een mooi haar’. Bij elke alternatieve gedachte wordt de client aangemoedigd en wordt de vaardigheid verder getraind om later ook in het echte leven toe te passen.

ARQ_slider1-1800x600

Meer lezen? Voor ICT & Health schreef ik een stukje over dit project en het onderzoek dat wij deden naar een visuele stijl om (negatieve) emoties op te wekken.

Mijn bijdrage aan dit project:

  • Content (co-creatie met behandelaars)
  • Doelgroeponderzoek
  • Prototyping
Top