Loading

Er was eens een kunstenaar. Zijn naam was Andy Warhol. Zijn werk werd best wel bekend in de hele wereld. Behalve… het werk dat hij voor kinderen maakte. Dat bleef goed bewaard in een kluis liggen van de Andy Warhol foundation. Totdat kinderwagen producent Bugaboo er iets mee wilde doen. Een nieuwe collectie met Warhol-patronen was geboren en bij die collectie werden ook een bijbehorend boekje en iPad-app uitgebracht.

Kruip in de geest van Warhol

Bij de start van het traject hebben we de foundation beloofd om dicht bij het originele werk te blijven. Peuters en kleuters willen echter niet alleen naar een plaatje kijken, ze willen er ook echt iets mee kunnen doen. In de iPad-app hebben we er daarom voor gekozen om bij elk werk een interactie toe te voegen die past bij de gedachtegang van Warhol. Na wat onderlinge discussie en klankborden vonden we de rode draad in het werk waar we iets mee konden: verwondering. Verwondering over de wereld. Dat is dan ook het haakje dat we gebruikt hebben bij het ontwerpen van de interactie en levels. Elke interactie moet een gevoel van verwondering uitlokken bij de speler. Met deze visie kregen we enorm veel vrijheid van de foundation om er iets moois van te maken, iets waar Andy blij van zou zijn geworden.

Of het gelukt is? Ik zou zeggen van wel. Vooral het ‘vieze schilderij’ waar je tijdens het schoonmaken ineens jezelf aankijkt (de selfie camera staat aan) en de rondvliegende vogels die werken volgens de logica van een ‘opwindauto’ (hoe langer je draait, hoe harder hij gaat) leven gegarandeerd grote ogen en blije gezichten op bij de jonge spelers.

Mijn bijdrage aan dit project:

  • Strategie
  • UX ontwerp
  • Leveldesign
Top