Loading

Albert Heijn-inkopers werken georganiseerd in ‘tafels’ per productcategorie (denk ‘zuivel’, ‘brood’ etc.) en dat doen ze heel goed. Ze werken hard en maken mooie winsten. Alleen vergeten ze tijdens dat harde werken nog wel eens wat. Even stilstaan, adem halen, om zich heen kijken en ruimte pakken om te innoveren. Absolute vereisten om de beste te blijven. Daarom introduceerden wij de Tafelspelen. Een app om inkoopteam te prikkelen tot innovatie volgens de principes van design thinking.

 

Een creatieve wild ride, maar dan wel met structuur

Dit project is gestart met een uitgebreide analyse van de doelgroep. Wie zijn zij en wat drijft hen? Ook hebben we gesproken met de ‘helden’ die ooit met baanbrekende innovaties zijn gekomen bij Albert Heijn. Wat kenmerkt hen en hoe kunnen we dat gebruiken om de nieuwe generatie te inspireren? Belangrijke inzichten:

1. Je gaat pas innoveren als er een momentum is. Een noodzaak of aanleiding. Niet zomaar op een dinsdagmiddag als je het loeidruk hebt. De app moet dus een momentum creëren.

2. Deze doelgroep vindt zichzelf slim, maar niet uitblinken in creativiteit. Conceptueel denken is wel iets dat ze graag zouden willen leren en ontwikkelen (en toe willen voegen aan hun toch al indrukwekkende CV). Hier spelen we met het concept 100% op in.

3. Deze mensen houden van structuur. Ze stappen alleen uit de comfort zone en zijn bereid inhoudelijke risico’s te nemen als het proces heel helder en gestructureerd is. Maak dus een overzichtelijk programma met een duidelijke roadmap en onderbouwde methodes, als je succes wilt hebben bij deze doelgroep.

Resultaat

De eerste anderhalf jaar waren een groot succes: er zijn 12 challenges gespeeld waaraan het merendeel van de 28 teams heeft deelgenomen. Een totaal van 505 ideeën en 85 ingediende pitches. De teams en hun managers geven bovendien aan gegroeid te zijn in creativiteit en ondernemerschap. En, last but not least, de teams pakken – ook buiten de challenges om – de Tafelspelen-app erbij om op eigen initiatief samen te brainstormen.

Mijn bijdrage aan dit project:

  • Doelgroeponderzoek
  • Strategie
  • Concept
  • Pitchlead
  • Prototyping
Top